Pages Navigation Menu

Koncerty

koncerty

 

Truhenorgel – organy skrzyniowe

Posted by on Paź 22, 2017 in koncerty | 0 comments

Truhenorgel – organy skrzyniowe

Muzyczne objawienie w willi. Utwory dawnych mistrzów od średniowiecza przez renesans i barok po epokę klasycyzmu, podróż po 12 krajach Europy, od zimnej Anglii przez Hiszpanię i Francję po słoneczną Italię, sławne talentem Bacha Niemcy, Austrię, Czechy, Chorwację, Węgry i Polskę. Jedyne w naszym kraju (i piąte na świecie) organy skrzyniowe i obój barokowy wzorowany na historycznym egzemplarzu, którego słuchał Jan Sebastian. W rolach głównych wirtuozi swoich instrumentów: Dariusz Hajdukiewicz (truhenorgel) i Rafael Gabriel Przybyła (obój barokowy). Blisko 70 min. muzyki i owacje na stojąco, a po nich opowieść o cudownych instrumentach i równie niezwykłych czasach. Tego wszystkiego doświadczyli nasi goście 28 października. Są takie chwile, których nie da się zapomnieć....

read more

Śniadanie na trawie

Posted by on Cze 14, 2017 in koncerty, spotkania | 0 comments

Śniadanie na trawie

Bogata oferta śniadaniowa będąca dziełem uczestników i prawdziwa uczta duchowa przygotowana przez muzyków Kapeli Janka Stokowskiego złożyły się na pierwszy, jedyny i niepowtarzalny piknik dla seniorów (i nie tylko), który odbył się w Parku Skarbków 22 czerwca. Były ciasta, truskawki, ogóreczki, bekon a’la Teresa, zakąski (do kawy z mlekiem) i przekąski, a my bawiliśmy się do wtóru szlagierów ze stolycy oraz przebojów starego kina. Był „Bal na Gnojnej” i „Tango apaszkowskie”, „Już taki jestem zimny drań”, a wszyscy czuli się jak „U cioci na imieninach” lub jak pasażerowie, którzy wsiedli na „Statek do Młocin”. Wielka atrakcja dla dorosłych i dla dziatek. Były rozmowy na kocyku, tańce, zabawy i wspólne śpiewanie oraz próbowanie przyniesionych smakołyków. I o to...

read more

Mimochodem

Posted by on Cze 6, 2017 in koncerty | 0 comments

Mimochodem

To był czarowny, leśmianowski, niezapomniany wieczór przy dźwiękach zespołu Mimochodem, słowach kosmicznej poezji Leśmiana z łezką wzruszenia w tle. Z okazji Roku Leśmianowskiego zaprosiliśmy 23 czerwca zespół założony w celu promowania twórczości Bolesława Leśmiana w 140. rocznicę jego urodzin, czyli Mimochodem. Jak mówi lider grupy Marcin Zadronecki, muzycy  „starają się układać muzykę tak, żeby wprowadzała słuchacza w nastrój poezji, jednocześnie na swój sposób ilustrując leśmianowskie historie, metafory i wyobrażenia. ” Dodatkowym elementem występu były wizualizacje ilustrujące poszczególne pieśni (w sumie 16). O zmroku zanurzyliśmy w się strofy autora „Łąki”, świat stwarzający się i wciąż niegotowy, zamieszkany przez dusiołki, świdrygi i midrygi, kuszący erotyzmem, przeniknięty tajemnicą, ale także melancholijny i nasycony refleksją. Mimochodem to kwartet w składzie: Małgorzata Pałubska – skrzypce Mateusz Nagórski – kontrabas Adeb Chamoun – riqq, tar, cajon, darabuka Marcin Zadronecki – śpiew, tambura Członkowie zespołu są znani ze współpracy z wieloma grupami i projektami muzycznymi z pogranicza etno jazzu, folku i rocka. Taka jest też nasza muzyka, sięgająca do wielu źródeł – tradycji polskiej, ukraińskiej i białoruskiej, a także bluesa z elementami...

read more

Oj Borom Borom

Posted by on Maj 9, 2017 in koncerty | 0 comments

Oj Borom Borom

Piękne, surowe, przetykane opowieściami, radosne i smutne – jak to w życiu – pieśni z Polesia zabrzmiały 28 maja w wykonaniu autorów albumu „Oj Borom Borom” Maniuchy Bikont i Ksawerego Wójcińskiego. Wieczór na Polesiu – tak brzmi tytuł jednego z obrazów Józefa Chełmońskiego, tchnący wieczorną ciszą i oddający magiczny moment przenikania się dnia i nocy, nastrój radości z przeżytego, pracowitego dnia i oczekiwania na to, co nadejdzie. Na podobnych nutach, nastrojach i opozycjach zbudowany był koncert, na który złożyły się pieśni naznaczone drobnymi radościami, czułą tęsknotą, surową moralnością, zgodą na to, co nieuniknione, sprzeciwem wobec niesprawiedliwości losu. Oto idąca do ślubu córka prosi nieżyjącą matkę o pomoc w przygotowaniach do tego ważnego obrzędu, nie mogę wstać – odpowiada matka – zbyt dużo ziemi przykrywa moje oczy, ale proszę Boga, aby wyrównał drogę przed Tobą, On będzie ci pomocą.  Maniucha Bikont niczym muzyczny Zelig wciela się wiejskie śpiewaczki, albo to one wcieliły się w nią, znajdując idealne medium – zlewa się z pieśniami, jest jak one – mocna i czuła, wzruszająca i przejmująca, prosta i piękna, kunsztowna i naturalna jednocześnie. Wydobyty z przeszłości, oparty na ludowej moralności i uczuciowości przekaz zderza się akompaniamentem, a lepiej powiedzieć – z odpowiedziami kontrabasu. Ksawery Wójciński opowiada bowiem swoją historię, czasem podkreślającą liryzm i grozę pieśni, częściej otwierającą przed słuchaczem nowe znaczenia, wynikające z muzycznych akcentów i kreowania osobnej, wciągającej atmosfery. Ocierające się o jazzowe improwizacje  dźwięki korespondują z melodią dawnych poleskich pieśni, a zarazem ją przełamują, przeciągają na stronę współczesności, sprawiają, że stają się absorbujące dla odbiorcy nie tylko poprzez ukraiński język, wschodni zaśpiew i poruszające treści, ale także – a może przede wszystkim – jako głos ze świata, do którego wszyscy przynależymy, błędnie uważając go za stracony, a jego wołanie za przebrzmiałe. Dzięki duetowi Maniuchy i Ksawerego świat Polesia ożywa, wzbudza emocje dalekie od przyglądania się muzealnym rekwizytom, nie daje o sobie zapomnieć, przeciwnie – okazuje się trwały, jaskrawy i przyciągający jak barwy na obrazie Chełmońskiego. Maniucha i Ksawery tworzą duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu. Maniucha Bikont i Ksawery Wójciński występowali m. in w Pardon To Tu, otrzymali pierwsze miejsce na Turnieju Muzyków Prawdziwych, organizowanym przez Filharmonię Szczecińską w kategorii Soliści Wokaliści (2015) oraz Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena na Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja(2016). Nagroda ta umożliwiła im nagranie płyty Oj Borom...

read more